fredag 25 mars 2016

EMMAS SMARRIGA FATTIGA RIDDARE MED BLÅBÄRSSIRAP









Idag gjorde jag fattiga riddare till lunch. Tror inte att jag ätit dom sedan jag var ett barn men idag var en bra dag för att äta dom igen. Henrik var iväg och spelade fotbollsmatch idag och jag blev hemma med Selma.  
Efter ett bad (2 timmar långt - herregud) tog jag med mig Selma ut på en långpromenad. Hon har blivit så himla duktigt, måste bara skriva det. Vi har haft henne sedan september 2014 och hela tiden har hon varit hemsk mot andra hundar - mordisk nästan.   
Hon har slitit så dant att hon dragit ner mig på backen. Framför andra människor. Som står där med sina duktiga hundar och kollar på spektaklet. Vi hade försökt med alla medel vi kunde komma på för att försöka få bukt med henne men inget fungerade.   
Förrän nu.  
Jag gjorde det enkelt för mig själv en dag när jag såg att vi var på väg att få möte av en annan hund. Precis innan eller i det ögonblick som Selma blir spänd då hon får syn på hunden stannar vi upp och jag beordrar henne att sitta och stanna. Är det något hon kan så är det att stanna, sitta, gå iväg, ligga osv, på så vis är hon jätte duktig. När jag då beordrar henne att sitta och stanna får hennes lilla hundhjärna fullt upp med att fokusera på att sitta och stanna att hon glömmer bort att hon vill och måste mörda den där hunden som kommer och går förbi. Vilken grej. Vilken fröjd det är att inte behöva ta omvägar och vara rädd när man går ute med henne.   
Det här är baksidan med att adoptera en hund från gatan, att man inte får vara med och påverka från början. Men, vilken belöning det är. Oj, oj, oj vilken belöning. Detta fick bli en jätte-parentes men nu var det fattiga riddare detta skulle handla om.  
Emmas smarriga fattiga riddare
st 
Smeten  
3 medelstora ägg  
2 dl mjölk  
1 msk socker  
2 msk vaniljsocker  
En nypa salt  
Sirapen  
4 dl blåbär  
1-2 msk citronjuice  
2 dl ljus sirap  
1 nypa salt 
Blanda alla ingredienser och vispa med gaffel tills att äggen är helt sönderslagna och utblandade.  
Lägg i bröden och låt de blötas ner ordentligt på båda sidor.  
Ha rikligt med smör i en stekpanna på medelvarm temperatur och stek bröden tills att de är gyllenbruna på båda sidor. 
Ha sedan bröden i ugn på medelvarm temperatur medan du gör sirapen. 
Samma lika här, på med smör i en stekpanna. I med blåbären, sirapen, citronjuicen och saltet.  
Här gäller det att smaka sig fram. För syrligt, för surt, för sött - reglera. Jag drog i lite vaniljsocker även här då jag inte tror att man kan få för mycket av den varan.  
Ta ur bröden, servera och njut.   
Nu ska jag fortsätta med vår påskmiddag här hemma. Det vankas lax, potatispuré och skagenröra och till efterrätt blir det maräng på bädd av grädde och citron- och vitchoklad puré toppat med röda vinbär och mynta. Lyxigt ska det vara. 
Ha en fin kväll fina, fina ni! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar